Commissievergadering Ruimte 10-4-2024
Besluitenlijst Cie RU
Datum 10-04-2024
Tijd 19:00 - 23:00
Locatie Raadzaal
Voorzitter Dhr Leon Coenen
7 Ontwerp-verklaring van geen bedenkingen Jachthaven Asselt
Woordvoering vindt plaats door de vertegenwoordiger van LVR, GL, CDA, DS,
SPR, VVD, D66, PvdA en SP.
Enkele door de fracties gemaakte opmerkingen zijn:
SP is van mening dat er in het gebied niks gedaan moet worden. SP merkt op
dat de natuur er niks aan heeft en de bewoners ook niet, momenteel er
voldoende ligplekken zijn, de beleving er door gaat wijzigen en misschien leidt
dit tot polarisatie in het dorp. SP vindt het van belang om precies te weten waar
de raad juridisch staat.
SPR is van mening dat het tijd is dat er duidelijkheid komt en dat het ook iets
mag kosten. SPR wil graag eerst duidelijkheid hebben over wat het de
gemeente Roermond gaat kosten als gekozen wordt voor scenario 3. SPR sluit
aan bij de brief van mevrouw Hodselmans, er is gedegen juridisch onderzoek
nodig. SPR wil graag een toelichting op scenario 1 (is er dan geen VVGB nodig
en gaat het alleen om een steigerconstructie?), de houseboats en de
stikstofvergunning.
CDA merkt op dat dit dossier een lange voorgeschiedenis kent, het een lastig
dilemma is maar iedereen nu duidelijkheid verdient. CDA informeert of er ook
gekeken is of (een deel van) het gebied gebruikt kan worden voor
natuurcompensatie en of daarover contact is gezocht met de provincie.
CDA merkt op dat de afgelopen jaren de druk op natuurgebieden enorm is
toegenomen en dat wellicht de natuur ook wat meer ruimte geboden moet
worden. De vraag is dan ook hoe deze raad daarin staat, is natuur
vanzelfsprekend of mag het ook wat kosten. CDA overweegt om in de raad
daarover een motie in te dienen.
DS vindt het onacceptabel dat het woon- en leefgenot van de gemeenschap
Asselt ondergeschikt wordt gemaakt aan het belang van een commerciële
ondernemer die geen maatschappelijke waarde toevoegt aan deze
gemeenschap.
DS zal dan ook niet instemmen met het verlenen van een ontwerpverklaring
van geen bedenkingen voor een jachthaven in Asselt. DS heeft met velen
gesproken en een eigen mening gevormd, en heeft dan ook geen verdere
informatie of ambtelijke bijstand nodig. DS overweegt om in de
raadsvergadering een motie in te dienen waarin het college wordt opgeroepen
om scenario 3 nader te verkennen zodat alles op alles gezet wordt om de
ontwikkeling van een nieuwe jachthaven nu en in de toekomst te voorkomen.
D66 informeert voor welk scenario (1 en/of 2) gevraagd wordt om een ontwerp
VVGB af te geven. D66 informeert tevens of de initiatiefnemer nog steeds van
plan is om houseboats in de haven te plaatsen zoals de plaatjes op zijn site
laten zien, waarom de raad bij weigering van de ontwerp-verklaring een
ruimtelijk relevante motivering moet opstellen en of een jachthaven conform
de bouwregels wel gerealiseerd kan worden indien de initiatiefnemer de
jachthaven volgens scenario 1 wil realiseren. D66 verzoekt om een toelichting
op de weging van de plussen en minnen bij de vergelijking tussen de drie
scenario’s in bijlage 4. D66 spreekt twijfels uit over scenario 2, maar pas nadat
alle vragen zijn beantwoord kan een besluit worden genomen.
GL merkt op dat het een groot en complex dossier is. Om een goede afweging
te kunnen maken stelt GL vele vragen over onder andere het gebied van
juridische haalbaarheid, ecologie, recreatie, verkeersbewegingen,
verkeersveiligheid, financiën en contacten met RWS. GL informeert of voldaan
moet worden aan de kaderrichtlijn water, een Europese richtlijn die op 22
december 2000 van kracht is geworden en als doelstelling heeft het realiseren
en behouden van schoon en ecologisch gezond oppervlaktewater en
grondwater. GL levert twee relevante onderzoeken aan bij Hekkelman
Advocaten.
LVR staat even stil bij de politieke storm van de afgelopen week en de reden
waarom om ambtelijke bijstand is gevraagd. LVR merkt op dat niet wordt
gestart bij 0 en dat de LVR in het verleden altijd kritisch is geweest in dit
dossier. Een vraag is dan ook of in het geval geweigerd wordt een ontwerp
VVGB af te leveren, dit stand houdt in een juridische procedure. LVR vraagt om
een nadere duiding van de toegepaste scores. LVR merkt op dat met name de
initiatiefnemer de nadruk legt op het feit dat de nieuwe ontwikkeling beter is
voor natuur, flora en fauna, dan de vergunning uit 2007. LVR informeert waarin
het verschil zit, waarin zit de kwaliteitsverbetering tussen scenario 1 en 2.
PvdA merkt op te maken te hebben met besluitvorming uit 2007. Weigeren van
een ontwerp VVGB kan alleen op basis van de juiste argumenten, zodat deze
weigering ook stand houdt bij de rechter. Derhalve is ook gevraagd om
ambtelijke bijstand. De raad moet een keuze maken en het zou tot een ander
oordeel kunnen komen dan het voorstel van het college. PvdA stelt vragen over
het aantal verkeersbewegingen bij verhuur, hoeveel boten in het water blijven
en de impact van grotere boten op de natuur.
VVD merkt op dat niet voor het eerst over Maasparc Asselt wordt gesproken.
VVD zal het standpunt bepalen n.a.v. de verstrekte antwoorden en de
informatie die de komende weken volgen. VVD merkt op te maken te hebben
met erfenissen van vroeger, waardoor de beweegruimte wat beperkt wordt.
VVD meldt dat de vergunning uit 2007 nog geldig is, maar vraagt zich af of het
mogelijk is een jachthaven met voorzieningen te exploiteren in scenario 1.
Wethouder Franssen spreekt zijn dank uit voor de grote betrokkenheid bij dit
onderwerp. Hij gaat eerst in op het doorlopen proces tot nu toe, deelt mede
dat het dossier zo zorgvuldig mogelijk is opgebouwd en gaat in op de diverse
vragen en opmerkingen. Hij gaat onder andere in op de ruimtelijk relevante
onderbouwing van de raad bij het niet verlenen van de ontwerp VVGB, de
aanvraag voor een aantal ligplaatsen, het bouwvlak, hellingbaan, richtlijnen
voor verkeer, verblijfsduur en sluiting in wintermaanden. Hij merkt op dat aan
de plussen en minnen in de bijlagen geen wetenschappelijke onderbouwing
ligt. Het is aan de fracties om aan de diverse aspecten een weging te geven. In
reactie op een vraag over de kosten bij de keuze voor scenario 3 deelt
wethouder Franssen mede dat er voor zover bekend geen vergelijkbare casus
is. Er kan dus geen inschatting worden gemaakt hoe een gerechtelijke
procedure verloopt.
De heer Tielen gaat in op de wet natuurbescherming, de stikstofdepositie, de
luchtkwaliteit en het draagvlak als beoordelingsgrond. Tevens gaat hij in op de
status van het ontwerp VVGB en het besluit dat het college vervolgens moet
nemen. De raad mag een ontwerp VVGB weigeren als de raad van mening is dat
het plan niet in lijn is met een goede ruimtelijke ordening. De rechter zal de
motivering voor dit besluit toetsen.
Op verzoek van GL zegt wethouder Franssen toe om de vraag of initiatiefnemer
ook bij de uitvoering van scenario 1 bereid is de kosten voor de noodzakelijke
verkeersmaatregelen op zich te nemen, voor te leggen aan de initiatiefnemer.
De voorzitter verzoekt om nog onbeantwoorde vragen aan de griffie te doen
toekomen. Deze worden vervolgens doorgeleid naar de portefeuillehouder voor
een schriftelijke beantwoording.
CDA, DS, SPR delen mede bespreking van het voorstel niet langer uit te willen
stellen en zijn van mening dat het voorstel rijp is voor behandeling in de raad
van 25 april a.s.
LVR, GL, VVD, D66 en PvdA merken op dat er nog onbeantwoorde vragen zijn
naar aanleiding van deze vergadering en dat het advies van Hekkelman
Advocaten pas in de loop van volgende week volgt. Zorgvuldigheid gaat voor
alles en indien er dus meer tijd nodig is voor een goede voorbereiding en
onderbouwing van de standpunten, wordt geadviseerd het raadsvoorstel pas te
bespreken in de raad van 6 juni a.s.
SP legt de vraag over de agendering voor aan de fractievoorzitter.